reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Marek H. Eliáš

Marek H. Eliáš

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hyena je hyena je hyena. Zoznam autorových rubrík:  KlokaNovinyŠpitálske zážitkyPrírodopisPanic RoomAktuálneDivnosprávy(Ne)KultúraSúkromnéNezaradené

reklama

KlokaNoviny

"Penis," povedalo rádio

Marek H. Eliáš

"Penis," povedalo rádio

a spôsobilo mi tak jediné zasmiatie za dvadsaťštyri hodín. Kamarát, čo ma viezol na letisko, prelaďoval stanice a medzi dvoma hitmi na rôznych staniciach sa akosi zmestilo to jedno slovo. Smiech nás prešiel a už sme len mlčali, lebo čo už povedať, keď odchádzate a neznášate lúčenia? No nič. Už sa len vylodiť aj s batožinou, rýchlo sa objať a bez obzretia ukázať chrbát Austrálii.

  • 22. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 299x
  • 18
A von!

Marek H. Eliáš

A von!

Dám vám hádanku. Čo má spoločné sedemdesiatročný Srílančan a ja? Našepkám vám: obaja sme boli v Austrálii a už tam nie sme. Správna odpoveď: obaja sme museli tú krajinu opustiť dobrovoľne nasilu, aby nás odtiaľ nevyhodili.

  • 9. mar 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 358x
  • 54
Vianočné želania: žralok, klobásový jed, opica

Marek H. Eliáš

Vianočné želania: žralok, klobásový jed, opica

Do schránky mi prišiel prvý vianočný e-mail. Áno, až teraz, ak nerátam rôzne pokútne ponuky, ktoré som si vôbec nevyžiadal. Neviem si predstaviť, komu by som tiež dal pod stromček Viagru alebo falošné rolexky. Lenže tentoraz mi napísal živý človek s úprimným želaním všetkého dobrého, čo sa mi na Vianoce môže prihodiť. Ach jo. Cítim sa previnilo. Ja želám na Vianoce samé hrozné veci, i keď nie svojim blížnym.

  • 18. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 580x
  • 13
Austrália? Hore nohami!

Marek H. Eliáš

Austrália? Hore nohami!

Ak by som niekedy aj chcel zabudnúť, že som u protinožcov, oni mi skrátka nedajú šancu. Vždy a znova dostanem pocítiť, že tu je to hore nohami. Nejde len o to, že krčmy majú zodpovednosť, aby ste sa neopili. Najnovší dôkaz mi prišiel poštou. Účet za vodu. Za obdobie troch mesiacov. Viete si predstaviť tú úzkosť, s akou som obálku otváral. Suma, ktorú som si na vyúčtovaní prečítal, mi doslova vyrazila dych a musel som si ju pozrieť asi trikrát, kým som uveril vlastným očiam.

  • 30. sep 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 537x
  • 14
Nahí policajti a iní hriešnici

Marek H. Eliáš

Nahí policajti a iní hriešnici

Ten austrálsky premiér je pekné číslo. Tento týždeň sa prevalilo, že svojim podriadeným vulgárne nadával. Ospravedlniť sa odmietol. Čo už, máme skúsenosti s podobnými kvietkami aj v slovenskej politike. Kevin Rudd má čo doháňať - ešte sa mu nepodarilo vybuchnúť v priamom prenose, zmohol sa akurát na milé slovné spojenie "shitstorm". Slabota, slabota. Preto nečudo, že titulky nenapĺňa on, ale kauza nahých policajtov.

  • 22. sep 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 383x
  • 3
reklama
Komu niet rady

Marek H. Eliáš

Komu niet rady

Na prvý pohľad to bola len ďalšia z radu kurióznych správ, ktorými nás médiá obšťastnujú dnes a denne. Táto bola o šestnásťročnej dievčine, ktorá sa rozhodla stať sa najmladšou osobou, ktorá sama obopláva celý svet. Jessica Watson mala smolu - na skúšobnej plavbe z Brisbane do Sydney, kde sa jej cesta mala oficiálne začať, sa po pár kilometroch zrazila s nákladnou loďou. Na všeobecné šťastie loď, aj keď poškodená, sa dokázala vrátiť domov a samotná odvážna námorníčka vyviazla bez zranení a ujmu neutrpel ani jej zámer dostať sa do Guinessovej knihy rekordov, aj keby mala preplávať cez sklad námorných mín.

  • 13. sep 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 589x
  • 19
Všetko zlé je na niečo dobré

Marek H. Eliáš

Všetko zlé je na niečo dobré

Austrálčania bežne hľadajú na každej zlej veci niečo dobré. Mne, kovanému Európanovi, to občas príde až čudné. Toľko skvelých príležitostí na nariekanie, depresie a pesimizmus - a oni hľadajú pozitívne stránky? Keďže ma čaká prax na psychiatrickom oddelení a nerád by som, aby ma vyhodili za deprimovanie pacientov, podujal som sa na hľadanie pozitívnych stránok aj ja. Prekvapene som zistil, že sa dajú nájsť vo všetkom. Aj v znásilnení maloletej, vyvražďovaní tiav a zmarenom teroristickom útoku.

  • 6. aug 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 852x
  • 17
Bizarný spôsob nadobúdania skúseností

Marek H. Eliáš

Bizarný spôsob nadobúdania skúseností

Všetci tu prítomní rodičia, ktorých deti prešli tými hrôzyplnými obdobiami zvanými puberta a adolescencia, mi dajú za pravdu, že mať dieťa v tomto štádiu nie je med lízať. Väčšinu času sa totiž správa ako počas konkurzu na miesto vyslanca pekla na zemi. A vyhrať chce stoj čo stoj. Istá Novozélanďanka, ktorú médiá identifikovali len menom Jennifer, sa na vlastnej koži presvedčila o tom, čo všetko môže spôsobiť nasrdený teenager. A vzápätí sa onen nasrdený teenager naučil, že neradno sa zahrávať s nasrdenou mamčou. Zvyšok sveta si ich príbeh zaknihoval ako najväčšiu bizarnosť roku 2009.

  • 13. júl 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 519x
  • 6
Ako zachrániť gay klub

Marek H. Eliáš

Ako zachrániť gay klub

Pánske kluby už väčšinou poznáme iba z dobovej literatúry. Tiché a pokojné miesta, kde gentlemani trávili popoludnia a večery, čítajúc noviny, hrajúc karty, popíjajúc sherry alebo niečo podobné, bafkajúc z cigary a úspešne sa vyhýbajúc pobytu doma pri manželke. Tá zase vyšívala, prechádzala sa po záhrade, sem-tam odstrihla ružu, venovala sa dobročinnosti a celkovo bola ukáznená. Časy sa menia - ženy prestali byť ukáznené a muži prekvapene zistili, že tlačiť kočík nie je žiadna hanba, naopak. Pánov, ktorí by sa rúčky kočíka nechytili ani pod trestom smrti, vystriedali pyšní oteckovia, ktorí by ju najradšej nepustili z ruky. Pánske kluby sa dostali na listinu ohrozených, i keď nie vyhynutých úkazov.

  • 15. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 805x
  • 34
Kengury na snehu

Marek H. Eliáš

Kengury na snehu

Pozerali na to ako sprosté a zjavne neboli z vývoja situácie nadšené. Kto by sa im tiež čudoval. Na paprčkách ich ten sneh musel riadne oziabať. "Já ti neviem," vzdychla si stará mama kengura. "Za mojich mladých čias sme takéto nemali." V Austrálii panuje zima a včera nadránom snežilo. V Melbourne, kde takéto výstrelky nie sú tak úplne bežné. Tasmania, prosím. Blue Mountains, nech sa páči. Tam sú zvyknutí. Šľak traf všetky božstvá, polobožstvá a ostatné bytosti pochybného pôvodu, zodpovedné za počasie. Musia nám silou-mocou pripomínať, že oficiálne patríme do mierneho podnebia?

  • 11. jún 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 203x
  • 6
reklama
Klokaní steak

Marek H. Eliáš

Klokaní steak

Kengura je maskotom a najtypickejším zvieraťom Austrálie. Pôvodní obyvatelia s nimi žili dosť dlho na to, aby ich pasovali na austrálsku obdobu diviny. Uloviť šprintujúceho klokana nie je jednoduché, tak nečudo, že si na to vymysleli bumerangy. Skúsený lovec švihol tým najväčším bumerangom, aký vedel vystružlikať, a šmaril ho za unikajúcou kengurou. Skákala ako o život, najmä preto, že jej skutočne o život šlo. Na vlastnej koži však pocítila, že hoci zdrhnúť sa dá pred všeličím, na ten zakrivený papek sú aj jej dlhočizné nohy krátke. Nestihla si narýchlo vymyslieť ani nejakú evolučnú výhodu, ktorá by ju zachránila. Bumerang ju klofol po hlave a z atletického zvieraťa sa stala večera. A ako chutí klokanie mäso?

  • 22. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 8 014x
  • 21
Nie som Francúz, zato som sviňa

Marek H. Eliáš

Nie som Francúz, zato som sviňa

Rozmýšľam nad takouto zárobkovou činnosťou: pripravím si tabuľu s nápisom "Za každé zodpovedanie otázky, či som Francúz, inkasujem AU$ 1". Do roka budem mať po starostiach, odkiaľ si zafinancovať štúdium a pobyt v Austrálii. Večná škoda, že mi to nenapadlo skôr. Už som mohol byť za vodou. Doteraz som nechápal, čo vedie ľudí k pomerne divokému dohadu o krajine môjho pôvodu. Ak ste niekedy počuli Francúza snažiť sa rozprávať po anglicky, asi mi dáte za pravdu, že to je jedinečný a inou národnosťou nenapodobiteľný úkaz. Ešte keby som sa veľmi snažil ho napodobniť, možno by som niekoho oblbol. Prečo ma teda považujú za Francúza?

  • 7. mar 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 742x
  • 37
Krvavý mesiac nad Melbourne

Marek H. Eliáš

Krvavý mesiac nad Melbourne

Posledné dni boli pre štát Victoria skutočnou pohromou. Požiare pohltili krajinu, domy aj ľudí. Príroda a duševne chorí ľudia spôsobili peklo, na aké sa zle pozerá aj tým, čo sú obrnení dlhoročnou žurnalistikou. Včera, v piatok trinásteho, sa dym z ohňov vovalil do Melbourne. Mesiac sa sfarbil do červena, oznamujúc tragédiu. Rovnako, ako pred stáročiami lial choré červené svetlo na bojiská. Už sa nedalo predstierať, že to všetko sa deje za bezpečnou sklenenou stenou televízora. Bolo to tu, neďaleko. Ľudia nariekajúci za príbuznými a priateľmi sú skutoční.

  • 14. feb 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 320x
  • 3
No worries!

Marek H. Eliáš

No worries!

Veľmi zriedka sa dá filozofia celého národa zhrnúť do dvoch slov. Austrálčania to dokázali. No worries nie je len odpoveďou na poďakovanie, ale tiež výrazom pre súhlas. A tiež už spomínanou životnou filozofiou. Obvykle je to veľmi vítané - jeden môj kamarát azda ešte ani raz neprišiel do práce načas. Nikoho to netrápi. No worries. Vlaky meškajú desať minút a viac, prípadne nejdú vôbec. No worries. Niečo neúmyselne vyvediete? No worries. Ibaže... nie je všetko zlato, čo sa blyští.

  • 22. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 599x
  • 4
O kufor viac

Marek H. Eliáš

O kufor viac

Naozaj je to všetko? Rozhliadam sa okolo, ale hocikam mi padne zrak, všetko nesie na sebe neviditeľnú nálepku: toto balím do ruksaku. Na zemi ležia dva hladne rozďavené kufre. No, hladné... Jeden je presýtený, druhému škvŕka v bruchu. Sakra, neodhadol som to. No čo, musím to nejako zvládnuť. Možno niekde existuje sila, ktorá by ma donútila všetko prebaľovať, ale obávam sa, že momentálne je na mňa prikrátka.

  • 15. dec 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 096x
  • 6
reklama
Už vás rozplakal slivkový lekvár?

Marek H. Eliáš

Už vás rozplakal slivkový lekvár?

Ľudia, veci a javy, s ktorými dennodenne prichádzame do styku, majú v sebe rovnaký potenciál: poriadne vás nasrdiť, to áno, ale tiež naučiť nás niečo. Pritom málokedy má získaný poznatok či nebodaj životná múdrosť podobu vyslovenej vety. Ale tak to má byť. Môj najnovší veľký učiteľ sa nazýva slivkový lekvár. Nejde o žiaden pseudonym, ani o metaforu, ale slivkový lekvár ako taký. A nie, nerozplakal ma, aj keď sa o to snažil. Namiesto toho som niečo pochopil.

  • 9. dec 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 045x
  • 61
Lov na buskerov

Marek H. Eliáš

Lov na buskerov

Opera v Sydney osirela. Jej otec, architekt Jorn Utzon zomrel. Vybral som sa k nej, ani nie tak vyjadriť úprimnú sústrasť, skôr cynicky zvedavý, či ju pre túto príležitosť nezahalili do čierneho súkna, alebo niečo podobné štýlové. Na moje veľké sklamanie sa však nič podobné nedialo. Opera bola takisto v obložení turistov ako kedykoľvek inokedy. Nuž, čo sa dá robiť. Len zmeniť plán - namiesto hyenieho pasenia sa na smútku budovy som sa vybral aktívne loviť. Buskerov.

  • 30. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 311x
  • 7
Za plotom je tráva zelenšia, ale spása ju rovnaký šimeľ

Marek H. Eliáš

Za plotom je tráva zelenšia, ale spása ju rovnaký šimeľ

Vyrastal som v krušných časoch vlády jednej strany, kde okrem iného neustále hrozilo, že toaletný papier nebude a objaví sa ten hrôzostrašný nekrepovaný, ktorý na účel toaletného papiera v žiadnom prípade nemôže slúžiť. Žiaden div, že je vo mne hlboko zakorenené presvedčenie, že vo vyspelých krajinách je všetko lepšie. Že ľudia sa na vás usmievajú, nič nie je problémom a dosiahnete, čo len chcete, za predpokladu, že na to máte - peniaze, schopnosti či možnosti. Čakala ma krutá revízia naivného presvedčenia.

  • 19. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 446x
  • 11
Mackovia synchronizovane dvíhajú nohy

Marek H. Eliáš

Mackovia synchronizovane dvíhajú nohy

Sedia vedľa seba, pripravení čertvie načo. Vyhráva vianočná hudba, okolo nich zúria prípravy na distribúciu darčekov poslušným deťom. Stará Clausová je už mierne groggy, sem-tam podnikne chabý pokus vstať, ale vždy sa skydne naspäť na stoličku. Asi jej dlho trvalo, kým pri varení presne trafila tú správnu chuť vianočného punču. Jeden zo Santových pomocníkov sa v rámci obednej prestávky (aj na severnom póle platí Zákonník práce, vieme?) vybral trochu si zalyžovať. Je tridsať stupňov a bude len viac.

  • 6. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 465x
  • 22
reklama
SkryťZatvoriť reklamu